15:09
З колекції Музею волинської ікони: «Святий Дмитрій»
|
|
8 листопада – день пошанування Святого Дмитрія Солунського. В експозиції Музею волинської ікони представлена ікона «Святий Дмитрій» 1729 року, яка була знайдена у каплиці Покладення ризи Богородиці (1756 р.) села Кримно Старовижівського району під час експедиції Волинського краєзнавчого музею 1982 року. Очевидно, вона потрапила туди з іншої, Дмитрівської церкви. Адже ікони такого типу з посвятою певному святому замовлялися найчастіше для церкви з аналогічною назвою.
Пам’ятка відноситься до зразків провінційної мистецької творчості і втілює одну з тенденцій українського живопису XVII–XVIII ст. – появу донаторських портретів як одного з різновидів портретного жанру. Зображення донаторів (з латинської – «той що дарує») вводили до композиції ікон. Це або сам замовник ікони, або особа, яку він бажав увінчати (його родич чи поважний діяч). Донаторів у XVIII ст. малювали у молитовній позі навколішках або у повний зріст. За зразок для написання образу Св. Дмитрія іконописцю, очевидно, слугувала гравюра. Про це свідчить зображення Дмитрія у книзі «Анфологіон» друкарні Братства. Львів, 1651 р.
Гравюра «Святий Дмитрій». Автор пише Святого як мученика за віру. Це знайшло втілення у назві ікони – «Святий великомученик Христов Димитрій»; у хресті, який святий тримає у правій руці, у виборі житійних клейм – суд над Дмитрієм («Св. Дмитрія привели до царя») та його смерть за віру христову («Святого пронизують списами»). Дмитрій одягнений у військовий обладунок. Панцир та щит круглої форми, прикрашені орнаментами, що імітують карбований метал. На плечі святого накинутий червоний плащ, що складками спадає донизу. На ногах – вузькі чоботи жовтого кольору. Орнаментоване акантовим стеблом тло, щит та панцир посріблені, що надає іконі більшої урочистості. У правому нижньому куті намальований донатор у повний зріст зі складеними на грудях руками, рудою цаповою борідкою і довгим, зачесаним назад волоссям. Він одягнений у синій жупан, підперезаний червоним поясом. Поряд, на гористому поземі, зображена червона шапка донатора з опушкою. На поземі напис «Сей образ исправил раб божий Діомітрію за отпущение грехов своїх (Баглик Юхимович) Р. Б, 1729 м. декабря дн. 3». Автор ікони наділив образи Святого Дмитрія та Баглика Юхимовича життєвими характеристиками, що є втіленням у волинському іконописі характерної тенденції українського малярства XVIII ст., коли композиції та зображені особи на іконах все виразніше набувають світського змісту. Джерело: Музей волинської ікони |
|
|
Всього коментарів: 0 | |