11:09
«Великдень у Косачів» продовжується
|
|
4 квітня у Колодяжненському літературно-меморіальному музеї Лесі Українки, відкриттям традиційної виставки «Великодні писанки Олени Пчілки», продовжились заходи «Великодня у Косачів», розпочаті 30 березня. 31-ша таблиця з перевиданого кілька років тому альбому О. Косач «Украинскій народный орнаментъ. Вышивки, ткани, писанки» (1876р.), на якій представлено 23 візерунки писанок, оригінал 4-го видання згаданого альбому, оригінал Великодньої поштівки, надісланої Лесі Українці Марусею Собіневською (вихованкою прийомних батьків чоловіка письменниці Климента Квітки), колекція сучасних Пасхальних привітальних листівок, писанки за зразками з альбому Олени Пчілки представлені на виставці.
Цікавим експонатом, який експонується вперше, є історичний журнал «Киеская старина» за квітень 1904 року, у якому автор повідомлення А. Грепачевський подає «Велыкодни писни» і записи з села Мизяковські хутори Вінницького повіту Подільської губернії «О крашанках и писанках». Ось які легенди він записав про писанки. 1. Коли прийшли царі до Христа з дарами смирном і ладаном, Марія Магдалина, яка була дуже бідна і не мала чого принести, то взяла два яйця − одне пофарбувала, а друге пописала і принесла в дар Христові. У збірнику орнаментів Ольги Косач запропонована система розташування узорів відповідно до рівня складності розвитку теми. Зразки вишивок авторка впорядковує за способами шиття, техніками виконання, що засвідчують їх давність або новизну («занизування» — 6 таблиць, «настилування» — 6 таблиць, «хрестик» — 14 таблиць). Представлені українські вишивки, зразки узорного ткацтва, орнаменти на писанках явили самобутність і багатство української народної орнаментики. «Яку треба мати повабу до краси!» — захоплено писала дослідниця про естетичне чуття, вподобання і здібності нашого народу. Найголовніше завдання української орнаментики — прикрасити річ, наголошує О. Косач. Незвичайна простота, природність і водночас вишуканість яскраво відбиваються на народних творах усіх видів українського мистецтва. Це — дух «все тієї ж простої, але естетичної України, який, наприклад, чується в словах і мотивах її пісень», — підcумовує дослідниця. Вона фахово аналізує усталені техніки вишивання, детально коментує представлені зразки орнаментів. Великоднє свято продовжилося презентацією у музеї спільного проекту художниці Лариси Володимирівни Іванової та Колодяжненського літературно-меморіального музею Лесі Українки – пасхальної листівки «Христос Воскрес!». Відому українську художницю, ілюстратора творів Лесі Українки, автора портретів Лесі Українки, Олени Пчілки, багато з яких зберігаються у фондах Колодяжненського літературно-меморіального музею Лесі Українки, з музеєм поєднує багаторічна дружба і співпраця, а ще – листування з В.М.Комзюк, яка упродовж тридцяти семи років була завідуючою музею. Лариса Володимирівна надіслала Вірі Михайлівні вітальну листівку (мальовану, маленький шедевр, який існує в єдиному примірнику). А в листі зазначила, що у неї таких малюнків-листівок є кілька і висловила бажання: чи не можна було б їх надрукувати. Нині працівники музею частково здійснили цю її мрію: у Ковельській друкарні видали одну з великодніх листівок Лариси Іванової, яку пропонуємо відвідувачам і користувачам мережі. Джерело: Колодяжненський літературно-меморіальний музей Лесі Українки |
|
|
Всього коментарів: 0 | |