13:48
У Музеї волинської ікони відкрито виставку „Божественні лики. Між Сходом і Заходом”.
|
|
Напередодні Міжнародного дня музеїв, 16 травня 2011 року у Музеї волинської ікони відкрито виставку «Божественні лики. Між Сходом і Заходом». Релігійний живопис XVIII-ХІХ ст. з колекції Волинського краєзнавчого музею.
У 2010 році виставка демонструвалася у музеях Чернігова і Дніпропетровська, де відвідувачі могли культурно і духовно збагатитися, отримати задоволення від споглядання пам’яток сакрального мистецтва, яке не було поширене у цих регіонах.
На виставці представлені 19 творів різноманітних за сюжетною тематикою, складністю композицій, колоритом і майстерністю виконання. Характерними для них є монументальність і внутрішня сила образів в поєднанні з простотою і ліричністю. Твори повернулися до життя працею реставраторів Волинського краєзнавчого музею, Національного науково-дослідного реставраційного центру України та його Львівського філіалу, Національної академії образотворчого мистецтв а і архітектури. Більшість пам’яток експонуються у Музеї волинської ікони вперше.
Завдячуючи своєму географічному положенню Волинь стала місцем, де зустрілися східне і західне християнство. Перебуваючи на стику різних культур, край став осередком унікальних явищ симбіозу різних традицій. Співіснування, переплетення і поєднання традицій, обрядів, догматів, перекладів, філософська і релігійна полеміка знайшли відображення у християнському образотворчому мистецтві.
Якщо православне мистецтво залишалося вірним давньому переказу і його ідеалам, то західноєвропейське, використовуючи індивідуальну своєрідність творчості, поєднало інтереси духовні й світські, релігію й міфологію, ікону й портрет, породивши в образотворчій культурі нову художньо – естетичну основу.
Образи, представлені на виставці, створені у період, коли на Волині переважна більшість храмів були греко-католицькими і католицькими. Орієнтуючись на західноєвропейську манеру живопису, тогочасні малярі створювали великі олійні композиції на полотні, що наслідували настінні монументальні розписи. Такими є композиції – «Пророки», «Коронування Богородиці».
Костельні образи «Святий Каетан», «Свята Текля», «Святий Франциск Ассизський», «Святий Апостол Іоан» – виділяються монументальністю, реалістичністю і психологізмом. Особливо цікаво для лучан бачити на іконі «Святий Каетан» архітектуру старого Луцька – мури замку Любарта з храмом Іоана Богослова, костел Петра і Павла з дзвіницею, монастирський комплекс тринітаріїв, покровителем якого був Святий. Найвірогідніше, що автором ікони був монах-тринітарій Йозеф Прехтль (1737-1799). На звороті ікони «Франциска Ассизського» (178…р.) зберігся підпис автора Лукаса.
Cеред представлених полотен привертають увагу копії відомих європейських художників – італійців Антоніо да Корреджо і Джовані Баттіста Сальві та іспанця Бартоломео Мурильо. Мадонни з немовлям у їхньому виконанні постають чарівними, юними, цнотливими, граційними Дівами.
На виставці демонструються списки відомих Чудотворних ікон Луцька і Волині - Римська ікона Богородиці та Почаївська ікона Богородиці. Популяризації образу «Христос у терновому вінці» («Це Людина») сприяло поширення ідей релігійного містицизму у XVI-XVII ст. Рідкісним для Волині є сюжет «Недремне око», який покликаний символізувати спокутну жертву Спасителя.
З часу створення цих картин пройшли століття. Але вони залишаються для нас втіленням жертовної любові, любові Божественної і людської.
Виставка демонструє багатство сакрального мистецтва і сприяє глибокому пізнанню духовної культури українського народу.
|
|
|
Всього коментарів: 0 | |