Головна » 2016 » December » 22 » У день покровителя знань в музеї влаштували театральний поміст
11:19
У день покровителя знань в музеї влаштували театральний поміст
У день покровителя знань в музеї влаштували театральний поміст

14 грудня, в день покровителя знань – пророка Наума, на імпровізований театральний поміст Музею історії Луцького братства вийшли учасники педагогічного гуртка «Дидаскал» з Луцького педагогічного коледжу. Гурток вже кілька років працює під керівництвом викладача коледжу Сергія Марчука.

Студенти відтворили давню українську традицію початку навчання у день святого пророка Наума – 1 грудня за старим стилем (14 – за новим). То була найзручніша пора для сільських дітей розпочинати освіту, адже прийшов час, коли можна перепочити від нагальних хліборобських клопотів. Селяни були переконані: якщо на святого Наума розпочати навчальний процес, то дитина краще засвоюватиме науку. Цього дня батьки виряджали дітей на навчання зі словами: «Хай наука тобі легко дається». Відіславши дитину до школи, батьки йшли до церкви і ставили свічку перед образом пророка Наума, висловлюючи йому пошану і сподіваючись, що святий наведе дитину на розум.

Про виховні традиції, приурочені до початку навчального процесу, засвідчують народні прислів'я: «Я не знаю ні «аз», ні «буки» – прийде Наум і змусить до науки», «Прийшов Наум – пора братися за ум», «Пророк Наум наведе на ум». Про самого пророка відомо, що був монахом-просвітителем, який мандруючи світом, безкоштовно навчав дітей грамоти.

Під час театралізованої дії, присутні вперше почули зворушливу авторську молитву до святого Наума студентки педагогічного коледжу Надії Суліковської.

Ознайомившись з експозицією Музею історії Луцького братства, студенти коледжу почерпнули нових знань про навчальний процес у XVII ст., адже тоді розвитком освіти на Волині активно займалося Луцьке Хрестовоздвиженське братство. Братчики на свій кошт організували школу, де здобували освіту як діти малозабезпечених, так і діти волинської шляхти. Дидаскали – вчителі братської школи – викладали сім «вільних» наук: граматику, риторику, діалектику, арифметику, геометрію, музику і астрономію. Луцька братська школа працювала на засадах народної освіти, підтримуючи такі принципи, як демократичність і всестановість, поетапність і систематичність шкільних занять.

Про єдність навчання та виховання, контроль з боку батьків (опікунів) і громади студенти коледжу дізнались з установчих документів Луцької братської школи 1624 р. – «Артикулів шкільних правил» і «Порядку шкільного».

Отже, під час проведеної інтерактивної музейної зустрічі вдало поєдналися історичні факти про навчальний процес братської школи XVII ст. та образне відтворення цих традицій театральним дійством.

Тамара Андрейчук,
молодший науковий співробітник Музею історії Луцького братства

Категорія: Музей історії Луцького братства | Переглядів: 689 | Додав: volyn-museum | Рейтинг: 3.5/11
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]