09:32
СЕКРЕТИ ГЕРАЛЬДИКИ: ЧОМУ НА ГЕРБІ ЛУЦЬКА – СВЯТИЙ МИКОЛАЙ
|
|
19 грудня, у день святого Миколая, в Музеї історії Луцького братства відбулася інтерактивна лекція для дітей та дорослих «Чому на гербі Луцька святий Миколай, або Про ґрад Лучеськ в літописних подіях 1257 року».
Пані Олена вважає, що в літописі йшлося про дві луцькі церкви – Івана Богослова у князівському граді та Миколаївську на торгово-ремісничому посаді. Якщо про соборний замковий храм Івана Богослова XII століття нам було відомо за результатами археологічних досліджень, то про існування в такий ранній час головного храму для луцьких «местичов» можна було лише здогадуватися. Отож, літописна оповідь про «чудо» вказує на духовних захисників двох складових давнього Лучеська – князівської і протоміщанської. Представницьку функцію кожного міського герба виконувала міська печатка. Нею затверджували розпорядження магістрату, ознаковували продукти міського виробництва, таврували привозні товари. Науковиця додає: як зафіксовано документально, луцька міська печать впродовж ХVІ-ХVІІ століть містить зображення фігури святого Миколая. Матриця печаті є архаїчною, святий має оригінальне трактування, яке не збігається зі звичною іконографією Миколая. «Важливо зрозуміти, що луцький приклад – один з найбільш ранніх прикладів того, як Миколая почали сприймати як того, хто творить дива, – наголошує Олена Бірюліна. – Фрагмент літопису з описом «луцького чуда» не є простий, у ньому слід відчитати «послання» й «інструкції» давнього літописця. Наприклад, у тексті є повідомлення, що маючи ціллю головне князівське місто – Володимир, Куремса не став одразу переходити Стир, послав у розвідку свої загони. Пізніше він з основним військом вирішив переправитись через ріку, і для цього треба було «преити» через острівний Лучеськ, тобто перейти з правого берега річки на її лівий берег. Тільки біля важливої князівської осади існували надійні комунікації. Знаючи про такий хід подій, у наш час можна навіть пошукати місце, де татари ставили метальні машини».
«Але чи ставили вони пороки? Як з’ясувалося, редактор галицько-волинської частини, працюючи на початку 1290-х років, додав до тексту чимало художності. Потужний образ сильного вітру, що розвертав випущені з пороків ядра, було запозичено з давнього твору Йосифа Флавія «Історія Юдейської війни». Такого висновку зовсім нещодавно дійшли київські дослідники Іпатіївського літопису», – розповідає лекторка. На думку дослідниці, ділянка в Старому місті, де стояла церква святого Миколая, мала б стати для сучасних лучан особливим місцем. Її неодмінно треба ознакувати, аби всі знали, де був початок міської історії. Варто додати, що окрім лекції, гості мали нагоду переглянути фільм про метальні машини. А доки відвідувачі слухали лекційний матеріал, наймолодша учасниця заходу Марта малювала святого Миколая. |
|
|
Всього коментарів: 0 | |