13:49
Нове у фондах музею
|
|
Книжкова колекція у збірці Волинського краєзнавчого музею "Фонд Лесі Українки" збагатилась нещодавно новими рідкісними виданнями завдяки дарункам наших постійних щедрих і доброзичливих спонсорів Віктора Літевчука і Сергія Мельника. Перший з них подарував "Лісову пісню" Лесі Українки, яка вийшла 1963 року в Українському видавництві "Говерля" (Нью-Йорк, США) з посвятою: "Цим виданням відзначаємо 50-річчя від дня смерти Лесі Українки – 1913-1963 р."
Ще один його ж дарунок – праця А. Княжинського "Творчий шлях Лесі Українки" (1961, Філадельфія, США). Антін Княжинський (1893-1960) – етнограф, педагог, культурний, освітній і громадський діяч, науковець, редактор, актор і режисер, людина великої працелюбності, широкого кола зацікавлень. У роки Першої світової війни у лавах Січових Стрільців. По війні працював учителем української мови й літератури в селах рідної Самбірщини, Яворові, Дрогобичі, Тернополі. Навчався у Львівському університеті, 1930 став доктором філософії. Був співзасновником товариства і музею "Бойківщина" у Самборі (1927), у 1938-у став першим почесним громадянином Самбора. У "Літописі Бойківщини" публікував свої наукові розвідки з фольклористики; його статті на педагогічні теми друкувалися в українських часописах "Учительське Слово", "Українська Школа", у збірнику записок НТШ "Тарас Шевченко". 1941 року у Кракові під псевдонімом Антоненко Н. вийшла праця А. Княжинського "За духа нації". У 1942 році А. Княжинський був відповідальним редактором журналу "Станиславівське слово". Переслідуваний німецькою владою, 1943 року змушений переїхати до м. Нови Сонч (Польща), 1944 – до Відня. У 1945-155 рр. відбував ув'язнення в радянських концтаборах. Після звільнення повернувся до Австрії, згодом виїхав до Філадельфії (США), де на той час жила його сім'я. 1957-го в Мюнхені вийшла книга його спогадів "В країні неволі", 1959-го в Нью-Йорку – "На дні СССР" (перевидана у Львові 2001-го); в періодиці публікував мовознавчі та етнографічні дослідження. Книга А. Княжинського "Творчий шлях Леся Українки", подарована музеєві В. Літевчуком, є другим "перегляненим" виданням (посмертним).
Її видано за сприяння Союзу Українок Америки "з нагоди відкриття пам'ятника Лесі Українки в Городі Культури в Клівленді у вересні 1961 р. і на закінчення 90-тих роковин її народження". Тому на 8-ій сторінці книги вміщено світлину "Фрагмент пам'ятника Лесі Українки, роботи митця-скульптора Михайла Черешньовського; відкритий дня 24.ІХ.1961 р. у Клівленді, О[гайо]".
Михайла Черешньовського, для творчості якого характерними є класична чистота й монументальність стилю, називають "найкращим скульптором української діаспори" в США, крім того, він був надзвичайно працьовитим: виготовляв іконостаси для українських храмів (дерев'яна різьба), створював бюсти і погруддя відомих українських митців, політичних діячів: О. Ольжича, Д. Донцова, Т. Чупринки, С. Бандери та інших, пам'ятники Лесі Українки авторства М. Черешньовського стоять ще й у Гай Парку в Торонто (Канада, 1976), на українській оселі в Кергонксоні (Нью-Йорк, США). Під час відзначення Волинським краєзнавчим музеєм свого 90-річного ювілею Сергієм Мельником подаровано виданий 1957 року в Українському видавництві "Говерля" (Нью-Йорк, США) твір-казку Лесі Українки "Біда навчить", створену поетесою на Волині 1890 року. Хоча на першій сторінці паперової обкладинки є помітка: "Дитячий книгозбір. Випуск: 107", мораль оповіді, як горобець розуму шукав, яку висловила героїня казки Курка словами "Дурні бились, а розумні поживились", актуальна для дорослих у всі часи, а надто в непевні. На останній сторінці книжечки, виданій дуже скромно, без ілюстрацій, уміщено один з логотипів видавництва "Говерля", яке діяло в Нью-Йорку з 1950 року. Його власником, видавцем і редактором упродовж тридцяти років був Микола Сидор-Чарторийський. Крім книжок для дітей, тут виходили науково-популярні видання, твори красного письменства (загалом видано і перевидано понад 500 українських книг), квартальник "Біблос".
Висловлюючи щиру вдячність друзям музею – В. Літевчуку й С. Мельнику – за щедрі дарунки, принагідно зауважу, що вони (дарунки) розширюють і поглиблюють наші знання про явища, сховані раніше за залізною завісою, стирають кордони, споруджені колись штучно, дарують радість пізнання нового, давніш незвіданого. Наталія Пушкар, Фото Л. Максимова |
|
|
Всього коментарів: 0 | |