Головна » Статті » Колодяжненський літературно меморіальний музей Лесі Українки |
«Конвалія» «Лесі Українки» У львівському журналі «Зоря», № 22, стор. 186, був опублікований твір Лариси Косач – вірш «Конвалія», підписаний «Волинь, 1884, 30 жовтня. Леся Українка». Геніальна у своїй прозорливості мати, Ольга Петрівна Косач (Олена Пчілка), поєднала з іменем України творчу долю 13-річної доньки Лариси Петрівни Косач, і, щоб усі розуміли, що то пише українка з етнічної України, поневоленої царською Росією, дала їй такий псевдонім. «України», а не «окраины России»! Не тієї імперії, яку згодом 25-літня Леся Українка у статті «Голос однієї російської ув’язненої» охарактеризує як країну, де «голод, неосвіченість, злодійство, лицемірство, тиранія без кінця, всі ці нещастя … колосальні, грандіозні», як «в’язницю поетів, що люблять волю, батьківщину і народ». У вірші «Конвалія» Леся Українка протиставляє велику силу природи з її красою і життєстверджуючою основою буття, яку образно символізує Конвалія, та байдуже і навіть жорстоке ставлення людей до життя цієї невеликої ніжної рослинки, бо ж знищила людина її для миттєвої егоїстичної втіхи. Вірш починається гарно: Росла в гаю конвалія Під дубом високим, Захищалась від негоди Під віттям широким. Та беззахисна рослинка, яка своєю красою могла б принести радість усім, хто біля неї пройшов би, «недовго втішалась» своїм життям, бо «їй рука чоловіча віку вкоротила». Панночка понесла конвалію на бал. І ось перед нами психологічний контраст: радість і веселощі панночки та всі запрошених на бал («на балі веселая музика грає», «панночка в веселім вальсі закрутилась»), та велике горе конвалії («конвалії та музика бідне серце крає», «в конвалії головка пов’яла, схилилась»). Свідома у своїх вчинках людина байдужою рукою «тую квітку зів’ялу кинула додолу», та безпорадне дитя природи прощається з «гаєм милим» і «дубом високим», «другом єдиним». Ось так по різному цінується життя і краса. Авторка вірша не по-дитячому оцінює прагнення кожного Божого створіння до життя і засуджує людину, яка зовсім не задумується над даром життя, і, прагнучи осягнути свою мету, іде по шляху зневажання, нівечення, й навіть нищення іншого життя, навіть життя людського. У вірші з’ясовується питання добра й зла, результатом якого життя конвалії «вкоротилося». Але перемога зла ніколи не приносить щастя для того, хто його вчинив, бо зло породжує зло. Може, й тобі, моя панно, Колись доведеться Згадать тую конвалію, Як щастя минеться. Юна поетеса передрікає негативному образу героїні твору: Недовго й ти, моя панно, Будеш утішатись Та й по балах у веселих Таночках звиватись Їй життя може підготувати долю зневаженої нею квітки: Може, колись оцей милий, що так любить дуже, Тебе, квіточку зів’ялу, залишить байдуже! Вірш «Конвалія» написаний у Колодяжному, оточеному лісами, на галявинах яких весною розцвітали красиві і запашні конвалії. Вони стали найулюбленішими квітами письменниці, оспіваними у подальшій творчості як символ досконалості природи і прагнення досягнення гармонії в людському суспільстві. Дитяче бачення збереження природи і чистоти людських поглядів формували характер і самої поетеси, яка ніколи не дозволила б собі зневажливого ставлення до беззахисної квіточки: До маленьких, низеньких сама нахилюсь, до високих очима докину, обережно та ніжно лицем притулюсь, стрівши в білім убранні тернину. Будуть шарпати одіж суворі гілки і скривавлять колючками руки, та гілкам не поможуть лагідні квітки, ні, вони надгородять за муки. Та й за віщо б ті квіти карали мене, я ж не буду їх рвати руками, ні під ноги топтати, мов зілля дрібне, тільки злегка торкнуся устами. («Ти хотів би квіток на дорозі моїй?», 1902) Вірш «Конвалія» передрукований у прижиттєвій збірці «На крилах пісень» (Львів, 1893, ст. 11-12), з деякими різночитаннями. Автограф не зберігся. Тетяна Нерода молодший науковий співробітник музею Лесі Українки |
|
|
|
Переглядів: 2482 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |